Då var det dags igen.

Ja ikväll så drar det äntligen igång igen. ELITSERIEN i hockey! Något man har sett fram emot ända sedan Eric Johanson snubblade in den avgörande pucken i våras. Mycket har hänt i truppen men det gör ändå att jag ser fram emot en lång mörk vinter. Så som alla andra experter måste jag ju uttala mig lite i förväg och sträcka ut hakan lite med ett eget litet tips. Detta gäller bara seriespelet och inte slutspelet vill jag bara understryka.

Segrare blir faktiskt svårt att tippa. Frölunda har fått en förstamålvakt som de saknat sedan Lunkan åkte över till New York och med den nya ledningen så kan det bli intressant att följa. Men de har ett problem som de haft många år nu. De har en tunn backuppsättning. Men får de bara fart på anfallsspelet så kommer de vara med att slåss om de övre placeringarna. Linköping kommer också vara med där tror jag. Ska bli intressant att se om de nya spelarna kan svara upp till förväntningarna som ställts på dom att de ska fylla Mårtenssons och Weinhandls platser. De gjorde ju trotsallt i stort sätt ALLT för Linköping förra året. Men eftersom de bara är utlånade så kan de kanske plockas hem om det krisar. Har annars ett stabilt lag.
Måste ju även lyfta fram HV bland de tre där framme. Ok vi tappade Åkerman och alla grabbarna bus (Ledin, Jämtin, Ward) men vi har fått in en ny spelskicklig back i Angel, en retsticka från öst (Leine) och en revanchsugen Yared Hagos som inte hade en lyckad säsong förra året. Vad sedan Kim Staal kan bidra med får vi se men lite mer spets i en tredje line kanske? Ska även bli kul att se Nicklas Torp i år som missade hela förra säsongen pga skada. En mycket lovande backjunior som förhoppningsvis kommer blomma ut och ta en ordinarie plats i år.
Som en liten outsider sätter jag Södertälje som visade förra året att de kan om de vill. Många lovande spelare som ska bekänna färg i år kan gå riktigt långt om allt stämmer!
Gnuggar verkligen händerna av längtan!

Men i en Elitserie finns det alltid lag som kommer gå svagt. De som jag tror kommer hamna i kvalserien är nykomlingen Rögle. Det räcker helt enkelt inte med två av elitseriens bästa spelare. Kenny Jönsson kunde spela upp emot 40 min i allsvenskan men tempot är högre i Elitserien och mer påfrestande. De fick iofs en stark förstärkning i Mathias Tjärnqvist. De kommer störa några lag på hemmaplan men kommer ta alldeles för få poäng. Sedan får jag tyvärr säga att Skelefteå kommer få det riktigt tungt! (förlåt pappa) De tappade alldeles för viktiga spelare inför i år och kommer inte ha samma tyngd. Jag ser inte att de har så många starka ledare i laget som kan ta över den manteln.

Det kan givetvis sluta precis tvärt om.. Men min magkänsla säger att det kommer gå något i stil med det här.

Sätt ölen på kylning för ikväll smäller det mitt härskap!
Länge leve HV-BLÅ!


Kommentarer
Postat av: G.Jutterdal

ok Ankan.. I´m in this fight.. for a while!!! jag tar din utmaning!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback